Zakelijke communicatie
Of je nu een ondernemer bent die op zoek is naar strategieën om beter te communiceren, een marketeer bent die streeft naar het creëren van overtuigende boodschappen of een professional bent die op zoek is naar manieren om samenwerking en efficiëntie te verbeteren binnen je organisatie, deze artikelen bieden waardevolle inzichten en praktische tips.
Waarom zijn social media belangrijk voor jouw bedrijf?
Social media zijn belangrijk voor jouw bedrijf omdat je met klanten in contact kan komen en om merkbekendheid te vergroten. Maar wat nog meer?
Social media of blogs: wat is belangrijker voor jouw bedrijf?
Het kan best lastig zijn om te kiezen: focus je op blogs schrijven of op social media posts maken? Ik leg uit hoe je de beste kiezen maakt!
Hoe kom je bovenaan in Google?
Je wilt bovenaan in Google staan, want dat betekent dat mensen jouw website als eerste zien als ze iets zoeken. Maar hoe kom je daar te staan?
Wat is het verschil tussen imago en identiteit?
Je identiteit is hoe je jezelf ziet en wat jou uniek maakt, terwijl je imago draait om hoe anderen jou zien en beoordelen. Lees meer over de verschillen!
Wat zijn de 6 kerntaken van een communicatieprofessional?
De 6 kerntaken van een communicatieprofessional beschrijven de veelzijdige rollen die deze persoon binnen een bedrijf vervult.
Hoe win je het vertrouwen van je doelgroep?
Vertrouwen opbouwen bij je doelgroep is erg belangrijk voor het succes van een bedrijf of merk. Zo stelt het klanten gerust over de betrouwbaarheid en kwaliteit van je product of dienst.
Wat is een goede tekstschrijver?
Een goede tekstschrijver is iemand die effectieve, boeiende en duidelijke teksten kan schrijven voor verschillende doelgroepen en doelen. Ik bespreek enkele kenmerken en vaardigheden die een goede tekstschrijver vaak bezit.
Waarom is communicatie belangrijk voor een projectmanager?
Als projectmanager heb je regelmatig contact met verschillende mensen, van klanten tot aan stakeholders. Communicatie is dus erg belangrijk!
Geen reactie na een sollicitatiegesprek? Dit is waarom!
Nog steeds geen reactie ontvangen na je sollicitatiegesprek? Hebben ze het te druk? Of zijn ze niet meer geïnteresseerd? Ik bespreek de mogelijke redenen!
Waarom heb ik geen klik met mijn collega's?
Er bestaan verschillende redenen waarom je geen klik hebt met jouw collega’s, van verschil in persoonlijkheid tot aan levensfases.
Hoe geef je iemand kritiek?
Het is erg belangrijk om het op een respectvolle en constructieve manier kritiek te geven. Maar hoe doe je dat precies?
Hoe ga je om met kritiek?
Kritiek kun je krijgen op het werk of van vrienden. Het kan soms best vervelend zijn. Hoe ga je hier op een goede manier mee om?
Hoe voer je een discussie?
Maar hoe voer je een discussie? Een goede discussie voeren vereist een combinatie van vaardigheden zoals luisteren, duidelijk communiceren en respectvol omgaan met verschillende standpunten.
Wat moet ik zeggen tijdens een kennismaking of voorstelrondje?
Kennismakingen en voorstelrondjes kunnen soms behoorlijk ongemakkelijk zijn. Het is helemaal normaal om je af te vragen wat je moet zeggen en hoe je jezelf het beste kunt presenteren.
SEO-tekst schrijven? Zo doe je dat!
Het schrijven van een goede SEO-tekst hoeft niet moeilijk te zijn! Wat heb je ervoor nodig? Naast goede schrijfvaardigheden is het handig om goed te begrijpen hoe zoekmachineoptimalisatie (SEO) werkt.
Hoe maak je een contentstrategie?
Je wilt een contentstrategie maken om relevante content te delen met jouw doelgroep. Maar hoe maak je eigenlijk een contentstrategie?
Het verschil tussen een communicatiestrategie en een communicatieplan
Er bestaat een verschil tussen een communicatieplan en een communicatiestrategie, maar ze worden toch vaak door elkaar gebruikt. Hoe zit dat?
Inside-out en outside-in: wat zijn de verschillen?
Inside-out betekent het perspectief vanuit een bedrijf naar buiten toe, terwijl outside-in staat voor het perspectief van buitenaf naar binnen toe, waarbij de behoeften en feedback van klanten centraal staan.
Hoe kies je de juiste communicatiestrategie?
Het kiezen van de juiste communicatiestrategie is belangrijk voor jouw bedrijf. Maar hoe kies je een communicatiestrategie? Dat leg ik uit!
Waarom is genderneutraal communiceren belangrijk?
Genderneutraal communiceren houdt in dat je je bewust bent van de verschillende genderidentiteiten en niemand uitsluit op basis van geslacht.
Wat is intercultureel werken?
Intercultureel werken verwijst naar het bevorderen van begrip en samenwerking tussen mensen met verschillende culturele achtergronden. Florence Rockwood Kluckhohn, een Amerikaanse cultureel antropoloog, formuleerde zes basiswaarden die van invloed zijn op cultureel gedrag.
Wat kun je worden na je studie Communicatie?
Na het afronden van de studie Communicatie is het mogelijk om te kiezen uit verschillende banen. Maar welke banen zijn dit precies?
Wat doet een communicatieadviseur?
Een communicatieadviseur is gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitvoeren van communicatiestrategieën. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Lees snel verder!
Video gebruiken in je communicatie? Zo doe je dat!
In dit digitale tijdperk van information-overload en een steeds veeleisender publiek is het lastiger geworden om op te vallen als bedrijf. Maar hoe kun je er dan toch uitspringen? Door gebruik te maken van video’s!
Inclusief communiceren op je website? Let op je HTML!
Je kunt inclusief communiceren op je website door gebruik te maken van bepaalde HTML-elementen en attributen. HTML biedt namelijk mogelijkheden om webpagina’s toegankelijk te maken voor een breed scala aan gebruikers, inclusief mensen met verschillende handicaps of beperkingen.
Communiceren over salaris in een vacature?
Wanneer je een vacature publiceert, is het belangrijk om over het salaris van de functie te communiceren. Dit kan een positieve invloed hebben op de sollicitanten die reageren op jouw vacature.
Feedback geven? Zo doe je dat!
Feedback geven is een essentieel onderdeel van effectieve communicatie. Toch kan het geven van feedback soms lastig zijn.
Welke communicatiestijlen bestaan er?
Een communicatiestijl is de manier waarop iemand communiceert, waaronder de toon, de gebaren, de houding en de gewoonten die worden gebruikt tijdens interacties met anderen.
Communiceren met ChatGPT
ChatGPT is een AI-tool die je kunt gebruiken voor jouw communicatie. Denk aan het schrijven van teksten of het gebruik van chatbots. Ik leg uit hoe je zo effectief mogelijk communiceert met ChatGPT.
Zo geef je een goede speech
Een speech geven kan voelen als een verplichting. Niet iedereen vindt het leuk om te doen en het is niet altijd eenvoudig.
Zijn jouw vacatures inclusief? Stel jezelf deze 5 vragen
Bedrijven gebruik helaas niet altijd inclusieve vacatures. Hoe maak je een vacature inclusief? Dat maak ik je graag duidelijk met 5 vragen!
Welke communicatiemodellen bestaan er?
Door de jaren heen zijn er verschillende communicatiemodellen bedacht door communicatiewetenschappers.
Communiceren met een ontevreden klant? Zo pak je het aan!
Communiceren met een ontevreden klant kan uitdagend zijn. Deze klanten zijn vanwege hun ontevredenheid vaak extra kritisch en letten goed op de manier waarop je communiceert.
Welk communicatiemiddel moet ik gebruiken?
Er bestaan verschillende soorten communicatiemiddelen. Maar hoe bepaal je welk communicatiemiddel je moet gebruiken?
Schaalniveaus van communicatie
Er bestaan verschillende schaalniveaus van communicatie. In dit artikel bespreek ik de 7 meest voorkomende schaalniveaus. Lees snel verder!
Contentmarketing tips
In dit blog leg ik uit wat de do’s en don’ts zijn van contentmarketing, zodat jij precies weet wat je kunt doen met contentmarketing én wat vooral niet.
De 12 belangrijkste communicatiestrategieën
Een communicatiestrategie geeft het wie, wat, hoe en wanneer weer van alles rondom jouw communicatie-activiteiten. Lees snel verder om bekend te raken met de 12 belangrijkste communicatiestrategieën.
Hoe maak ik een briefing voor een tekstschrijver?
Hoe maak ik een briefing die ik deel met een tektschrijver? Ik benoem 7 elementen waaruit jouw briefing moet bestaan.
Hoe communiceer je met collega’s met een migratieachtergrond?
Collega’s van kleur zijn een verrijking voor iedere organisatie. Het is daarom ook belangrijk om respectvol met hen te communiceren. Hoe doe je dit? Ik geef hiervoor 6 tips.
6 tips om een goede webtekst te schrijven
Gebruikers lezen webteksten minder aandachtig dan teksten op papier. Het is daarom noodzakelijk dat jouw teksten zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Daarom geef ik 6 tips waarmee jij zelf aan de slag kan gaan met webteksten.
Infographic maken? Zo ga je zelf aan de slag!
Een infographic is een afbeelding waarin visuals en tekst samen een boodschap vormen. Maar hoe maak je een infographic? Dat leg ik uit in een aantal handige stappen.
Beter communiceren dankzij inzicht in je marketingdata
Wanneer je als bedrijf inzicht hebt in je marketingdata, weet je welke huidige klanten jou het meeste opleveren.
Het verschil tussen een customer journey en buyer journey
De buyer journey en customer journey zijn twee termen die veel door elkaar heen worden gebruikt. Niet heel vreemd, want de termen lijken om hetzelfde te gaan. Wil je weten wat de verschillen zijn? Lees dan verder!
Zo schrijf je een whitepaper
Het kan lastig zijn om een whitepaper te schrijven die ook echt voldoet aan de verwachtingen van een lezer en potentiële klant. Toch is het mogelijk om zelf een whitepaper te schrijven! Wil je weten hoe? Lees dan verder!
Interne communicatie verbeteren? Dit zijn 7 handige tips!
Kan je je wel wat tips gebruiken om je interne communicatie te verbeteren? Met deze 7 tips ga je zelf aan de slag. Lees snel verder!
Wat is zoekintentie?
Zoekintentie is erg belangrijk om rekening mee te houden voor SEO. Maar wat betekent het precies en waarom is het zo belangrijk?
Content minder saai maken? Dit zijn 4 manieren
Vaak gebruiken bedrijven content die voornamelijk uit lappen tekst bestaat. Deze content kan door jouw doelgroep als saai gezien worden. Lees verder om erachter te komen hoe je jouw content minder saai maakt.
Social media strategie in 5 stappen
Via social media kun je van alles posten: over de lancering van een nieuw product, een nieuwe samenwerking of een nieuwe collega die onlangs is gestart. Op deze manier houd je jouw volgers goed op de hoogte van wat er speelt.
6 kenmerken van goede copywriting
Copywriters hebben vaak weinig woorden om een punt duidelijk te maken. Maar dit is niet het enige kenmerk om een goede tekst te schrijven. Ik bespreek daarom 6 kenmerken van goede copywriting.
Social media gebruikers: de 3 belangrijkste types
Iedereen gebruikt social media op zijn eigen manier: actief of passief, zakelijk of privé. Er zijn heel wat verschillende type social media gebruikers te onderscheiden. Ik bespreek de 3 type gebruikers die je het vaakst tegenkomt.
Hoe maak je een buyer persona?
Wanneer je content maakt, is het belangrijk om in gedachten te houden wie je doelgroep is. Dit zijn namelijk de groep mensen die je wilt aanspreken met jouw boodschap, product of dienst. Alleen is het zo dat algemene doelgroepen soms lastig te targeten zijn.
Zo schrijf je een goede tekst
Een goede tekst schrijf je niet zomaar. En er bestaan ook veel verschillende soorten teksten, denk aan: whitepapers, blogs, social posts en flyers. Het maakt niet uit wat voor tekst je gaat schrijven, er zijn een aantal basisregels die voor elke tekst toepasbaar zijn…
Dit zijn de 4 soorten zoekintenties
Zoekintentie is erg belangrijk om rekening mee te houden voor SEO. Maar wat is zoekintentie en waarom is het zo belangrijk? Om zoekintenties duidelijk in kaart te brengen, zijn er 4 soorten zoekintenties te onderscheiden…