whitepaper schrijven
Zo schrijf je een whitepaper Whitepapers zijn populair binnen contentmarketing en inbound marketing. Het doel is om een lezer, dus een potentiële klant, een whitepaper vol met informatie te laten downloaden en in ruil voor contactgegevens. Wanneer een potentiële klant een whitepaper downloadt, lijkt er interesse te zijn. Dit noemt je een lead, omdat het als het ware een 'spoor' naar een potentiële klant vormt. Tegenwoordig worden whitepapers ook steeds vaker gebruikt voor demand generation. Hierbij speel je in op de informatiebehoefte van een potentiële klant. Door in jouw whitepaper antwoord op hun vraag of vragen te geven, bouw je een soort vertrouwen en autoriteit op. Op de lange termijn ben je in hun ogen de expert op een bepaald onderwerp en zullen ze graag met jou zaken doen. Hoe je jouw whitepaper ook wilt gebruiken, het is altijd belangrijk dat de verwachting van een potentiële klant goed aansluit bij wat hij of zij uiteindelijk leest in de whitepaper. Lees hieronder wat een whitepaper is en 6 tips over hoe je één maakt die ook echt aan de verwachtingen voldoet. 1. Bedenk een duidelijk doel Wanneer je als schrijver een duidelijk doel hebt, is dit vaak terug te zien aan de inhoud van een whitepaper. Wanneer je een tekst schrijft met het doel om lezers te informeren, dan is het niet de bedoeling dat het een mix wordt tussen informeren en een mening geven over een onderwerp. Op deze manier kan er verwarring ontstaan over de inhoud en dus het doel van de whitepaper. Dit is voor een lezer een goede reden om af te haken. 2. Een titel die aansluit bij de inhoud Soms zie je een advertentie met een whitepaper voorbijkomen met een pakkende titel: "Zo haal jij de beste leads binnen". Dat wil jij ook toch? Vervolgens laat een potentiële klant contactgegevens achter en klikt op download. Na het lezen van de whitepaper komt deze potentiële klant erachter dat hij eigenlijk nog steeds niet weet hoe je leads genereert. Wanneer een titel niet aansluit bij de inhoud van een whitepaper, ontstaat er sneller teleurstelling bij een potentiële klant. Bij deze een aantal tips voor het bedenken van titels:
  • Gebruik titels die een duidelijk verwachting scheppen. Bijvoorbeeld: "5 tips om jouw marketingstrategie te verbeteren". Wat verwacht je hier? 5 tips.
  • Of gebruik een een titel in de vorm van een vraag: Hoe schrijf je een whitepaper? Hier verwacht een potentiële klant een antwoord op deze vraag.
3. Zorg voor een duidelijke opbouw In de inleiding geef je aan wat de opbouw is van de whitepaper. De opbouw bestaat uit het schetsen van een herkenbare situatie. Vervolgens beschrijf je de probleemstelling: wat kan er beter? Gevolgd door een oplossing: dankzij wat kan het beter? Je sluit af met een call to action en contactgegevens voor meer informatie. 4. Probeer nieuwe inzichten te geven Wat wordt er al veel verteld over een bepaald onderwerp? Grote kans dat een potentiële klant in zijn of haar zoektocht al meerdere stukken heeft gelezen over het onderwerp dat jij wilt bespreken. Het is dus belangrijk om na te denken over wat kun jij nog extra kan toevoegen om iets vernieuwends te vertellen in jouw whitepaper. Wanneer dit het geval is, bestaat er een grote kans dat het inruilen van contactgegevens voor een download de moeite waard is gebleken. Daarnaast bestaat er ook een grotere kans dat inzichten uit jouw whitepaper gedeeld worden met anderen. 5. Maak gebruik van branding Bij een whitepaper draait het niet alleen maar om de tekst. De opmaak kan ook een groot verschil maken in hoe een lezer het document ervaart. Jouw website is zeer waarschijnlijk geheel conform de branding van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat een whitepaper ook geheel in de stijl van jouw branding wordt opgemaakt. Ook al downloadt een potentiële klant het alleen maar om meer informatie te krijgen over een specifiek onderwerp, indirect ziet een hij toch jouw branding. 6. Link altijd naar meer informatie In een whitepaper kun je natuurlijk nooit alle informatie kwijt die je zou willen delen. Deze informatie staat bijvoorbeeld wel op de website van jouw organisatie. Hier wil je potentiële klanten naar verwijzen. Zorg voor een duidelijke call to action in je whitepaper, het liefst een CTA-button die klikbaar is. Op deze manier belandt een lezer sneller op je website om zo meer te weten te komen over wat jouw bedrijf te bieden heeft. Kom je er zelf niet uit? Ik help je graag bij het schrijven van een whitepaper!