- Gebruik titels die een duidelijk verwachting scheppen. Bijvoorbeeld: "5 tips om jouw marketingstrategie te verbeteren". Wat verwacht je hier? 5 tips.
- Of gebruik een een titel in de vorm van een vraag: Hoe schrijf je een whitepaper? Hier verwacht een potentiële klant een antwoord op deze vraag.

Zo schrijf je een whitepaper
Whitepapers zijn populair binnen contentmarketing en inbound marketing. Het doel is om een lezer, dus een potentiële klant, een whitepaper vol met informatie te laten downloaden en in ruil voor contactgegevens. Wanneer een potentiële klant een whitepaper downloadt, lijkt er interesse te zijn. Dit noemt je een lead, omdat het als het ware een 'spoor' naar een potentiële klant vormt.
Tegenwoordig worden whitepapers ook steeds vaker gebruikt voor demand generation. Hierbij speel je in op de informatiebehoefte van een potentiële klant. Door in jouw whitepaper antwoord op hun vraag of vragen te geven, bouw je een soort vertrouwen en autoriteit op. Op de lange termijn ben je in hun ogen de expert op een bepaald onderwerp en zullen ze graag met jou zaken doen.
Hoe je jouw whitepaper ook wilt gebruiken, het is altijd belangrijk dat de verwachting van een potentiële klant goed aansluit bij wat hij of zij uiteindelijk leest in de whitepaper. Lees hieronder wat een whitepaper is en 6 tips over hoe je één maakt die ook echt aan de verwachtingen voldoet.
1. Bedenk een duidelijk doel
Wanneer je als schrijver een duidelijk doel hebt, is dit vaak terug te zien aan de inhoud van een whitepaper. Wanneer je een tekst schrijft met het doel om lezers te informeren, dan is het niet de bedoeling dat het een mix wordt tussen informeren en een mening geven over een onderwerp. Op deze manier kan er verwarring ontstaan over de inhoud en dus het doel van de whitepaper. Dit is voor een lezer een goede reden om af te haken.
2. Een titel die aansluit bij de inhoud
Soms zie je een advertentie met een whitepaper voorbijkomen met een pakkende titel: "Zo haal jij de beste leads binnen". Dat wil jij ook toch? Vervolgens laat een potentiële klant contactgegevens achter en klikt op download. Na het lezen van de whitepaper komt deze potentiële klant erachter dat hij eigenlijk nog steeds niet weet hoe je leads genereert. Wanneer een titel niet aansluit bij de inhoud van een whitepaper, ontstaat er sneller teleurstelling bij een potentiële klant. Bij deze een aantal tips voor het bedenken van titels: