
Zo schrijf je een goede tekst
Een goede tekst schrijf je aan de hand van een aantal basisregels die je elke tekst kan gebruiken. Het maakt dus niet uit of je een tekst voor een whitepaper of een social media post gaat schrijven. Hieronder lees je vier regels die je kan gebruiken voor het schrijven van een goede tekst. Lees snel verder!
1. Schrijf een korte, maar krachtige tekst
“Een erg lange zin waarin je niet snel tot de kern komt, kan voor een lezer best vervelend zijn om te lezen en uiteindelijk te begrijpen wat er nu precies staat in die zin.” Merk je het al? Gebruik af en toe een punt om een zin zo kort mogelijk te houden. Dit maakt het voor een lezer makkelijker te begrijpen.
2. Maak een tekst scanbaar
Gebruikers willen snel een duidelijk antwoord hebben op een vraag. Gebruik daarom duidelijke titels en alinea's waarin de kern van jouw verhaal meteen duidelijk wordt. Zo hoeven ze niet te zoeken in lappen tekst, maar scannen ze eenvoudig totdat ze de informatie hebben gevonden die voor hen relevant is.
3. Denk tijdens het schrijven aan je doelgroep
Het is erg fijn om vanuit je eigen perspectief te schrijven. Maar deze invalshoek is wellicht niet relevant voor jouw doelgroep. Bedenk daarom wat interessant is voor jouw doelgroep om te lezen en schrijf dit op. Hierbij is het belangrijk om je doelgroep ook direct aan te spreken met bijvoorbeeld “de beste keuze voor jou”.
4. Houd je tekst simpel
Door moeilijke woorden te gebruiken, kom je interessant over. Maar dit wil niet zeggen dat jouw doelgroep dit ook begrijpt. Vermijd buzzwords en schrijf in woorden die makkelijk te begrijpen zijn.