factoren imagovorming
Welke factoren beïnvloeden imagovorming? De factoren die imagovorming beïnvloeden zijn eigen ervaring, interpersoonlijke communicatie, berichtgeving in de media, en betaalde communicatie. Hieronder leg ik ze stuk voor stuk uitgebreid uit, met voorbeelden om het concreet te maken. Lees snel verder! 1. Eigen ervaring Dit is misschien wel de belangrijkste factor. Wat iemand persoonlijk meemaakt met een persoon, bedrijf of merk, heeft directe invloed op het beeld dat hij of zij daarvan heeft. Stel je gaat naar een restaurant en de bediening is vriendelijk, het eten heerlijk en je hoeft niet lang te wachten. Dan is jouw persoonlijke ervaring positief, en daardoor vormt zich een positief imago van dat restaurant. Als je daarentegen lang moet wachten en onvriendelijk wordt behandeld, ontstaat er een negatief imago, ongeacht wat anderen zeggen. Mensen vertrouwen hun eigen ervaringen vaak meer dan wat ze horen of lezen van anderen. 2. Interpersoonlijke communicatie Dit gaat over wat anderen (vrienden, familie, collega’s) zeggen of vertellen. Mond-tot-mondreclame is hierbij erg invloedrijk. Stel dat een vriendin jou enthousiast vertelt over een bepaalde tandarts die supergoed omgaat met angstige patiënten. Jij bent zelf bang voor de tandarts, dus dat wekt vertrouwen. Nog voordat je zelf bent geweest, vormt zich al een positief beeld. Waarom is interpersoonlijke communicatie belangrijk? We hechten veel waarde aan meningen van mensen die we kennen en vertrouwen, soms zelfs meer dan aan officiële bronnen. 3. Berichtgeving in de media Dit zijn de nieuwsberichten, documentaires, achtergrondverhalen en analyses die je ziet in bijvoorbeeld kranten, op tv of online platforms. Media kunnen een beeld versterken of juist ondermijnen, bewust of onbewust. Stel er verschijnt een nieuwsartikel over een bedrijf dat belasting ontduikt of slecht omgaat met personeel. Zelfs als jij geen klant bent van dat bedrijf, kan je beeld ervan meteen negatief kleuren. Media worden nog steeds gezien als relatief objectief, dus mensen nemen berichtgeving vaak serieus, zeker als het meerdere keren terugkomt. 4. Betaalde communicatie Dit is alles wat een bedrijf zelf inzet om het imago bewust te beïnvloeden, zoals reclame, advertenties, gesponsorde content, campagnes of promoties. Denk aan een kledingmerk die een reclamecampagne lanceert waarin diversiteit en duurzaamheid centraal staan. Daarmee proberen ze bewust een positief, maatschappelijk verantwoord imago op te bouwen. Dit is de enige vorm van communicatie die een bedrijf volledig zelf in de hand heeft. Het nadeel is dat mensen weten dat het 'gekocht' is, dus ze kunnen er sceptisch over zijn. Imago wordt dus beïnvloed door:
  • Wat je zelf hebt meegemaakt (persoonlijk en krachtig),
  • Wat anderen jou vertellen (vertrouwd en dichtbij),
  • Wat je leest of ziet in de media (breed en vaak bepalend),
  • Wat de organisatie zelf vertelt via reclame en PR (gecontroleerd, maar soms met wantrouwen bekeken).
Wie hebben deze factoren wetenschappelijk onderzocht? De factoren die invloed hebben op imagovorming zijn onderzocht door verschillende wetenschappers en deskundigen, vooral binnen de vakgebieden communicatiewetenschappen, marketing, sociale psychologie en reputatiemanagement. Hieronder noem ik een twee belangrijke onderzoekers en theorieën die eraan hebben bijgedragen! 1. Charles Cooley – "Looking Glass Self" (1902) Hij was een van de eersten die in zijn publicatie beschreef hoe ons zelfbeeld (en daarmee ook ons imago) wordt gevormd door wat we denken dat anderen van ons vinden. Dat idee zie je terug in interpersoonlijke communicatie en sociale beïnvloeding. 2. Erving Goffman – "Presentation of the Self in Everyday Life" (1959) Goffman zag het sociale leven als een soort toneelstuk: mensen 'spelen een rol' om een bepaald imago neer te zetten. Zijn werk is belangrijk geweest voor hoe we tegenwoordig imago en zelfpresentatie begrijpen. Lees hier meer over in het boek The Presentation of Self in Everyday Life