
Wat is zoekintentie?
Zoekintentie is erg belangrijk om rekening mee te houden voor SEO. Zoekintentie is het exacte type informatie dat een gebruiker in zoekresultaten wil ontvangen. Het wordt intentie genoemd omdat het zoekdoel niet altijd duidelijk is uit de zoekopdracht.
Stel dat een consument op zoek is naar kamerplanten. Wil een klant dan weten wat er precies voor type kamerplanten zijn of waar ze gekocht kunnen worden? Het exacte zoekdoel is soms nog niet duidelijk, dus het is aan Google om de vragen te interpreteren en te beslissen wat voor soort inhoud er wordt getoond.
Maar het kan ook al heel duidelijk zijn waarnaar een consument op zoek is. Bijvoorbeeld wanneer een klant op zoek is naar "de beste monstera planten onder de 100 euro". In dat geval is het duidelijk dat er een selectie monstera planten getoond moet worden, hoogstwaarschijnlijk een lijst met specifieke planten. Bij voorkeur met een link naar aankopen, want het lijkt erop dat de keuze voor een plant bijna gemaakt is.
Waarom is zoekintentie belangrijk voor SEO?
Google kijkt naar elk type zoekintentie en of het goed aansluit bij de type inhoud van content op een webpagina. Dus als je op specifieke zoekopdracht doelt met je SEO, maar jouw inhoud verder niet overeenkomt met de intentie, verschijn je niet in de resultatenpagina van zoekresultaten (SERP). Het begrijpen van de zoekintentie en het creëren van geschikte inhoud kan een echte doorbraak zijn in jouw SEO-strategie. Zolang je het maar goed aanpakt!