Social media strategie
Social media strategie in 5 stappen Via social media kun je van alles posten: over de lancering van een nieuw product, een nieuwe samenwerking of een nieuwe collega die onlangs is gestart. Op deze manier houd je jouw volgers goed op de hoogte van wat er speelt. Maar wat als je social media ook wilt gebruiken om jouw following te vergroten of zelfs leads te genereren? Dan is het handig om een social media strategie op te stellen en deze te gebruiken. Maar hoe doe je dit precies? Ik leg dit uit aan de hand van 5 stappen. Lees snel verder! 1. Onderzoek jouw doelgroep en persona's De eerste stap bij het maken van een social media marketingstrategie is om te bepalen wat jouw doelgroep is en uit welke persona's deze bestaat. Op deze manier kun je je specifiek richten op hun behoeften en interesses. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld hippe kamerplanten verkoopt, kun je jouw doelgroep classificeren als millennials die duurzaamheid en milieu belangrijk vinden en daarom ook graag veel planten in huis hebben. Door rekening te houden met jouw persona’s en doelgroep, kun je bepalen welke content volgers en klanten zal aantrekken dat je hoopt te krijgen. Maar ook hoe je boeiende inhoud kan maken om jouw volgers geïnteresseerd te houden. 2. Bepaal op welke sociale platforms je gaat posten Als social media marketeer is het belangrijk dat je bepaalt op welke platforms je jouw content gaat delen. Er is niet per se een goed of fout antwoord als het gaat om welke sociale kanalen je zou moeten gebruiken. Het gaat meer om de behoeften van jouw doelgroep, wat voor type social media gebruiker ze zijn en op welke platforms zij hun tijd besteden. Als je bijvoorbeeld voor die doelgroep van kamerplant-liefhebbende millennials gaat, wil je misschien het grootste deel van je sociale media-inspanningen op Instagram richten. Dit komt doordat millennials het grootste deel van de gebruikers op het platform dekken. 3. Creëer unieke en boeiende content Met de miljarden gebruikers van social media over de hele wereld, is er geen twijfel over dat ten minste enkele van jouw volgers ook de inhoud van een concurrent of die van andere bedrijven in jouw branche hebben gezien. Daarom is het belangrijk om boeiende posts te maken die opvallen en kijkers een reden geven om op die knop 'Volgen' te klikken en interactie met jouw merk aan te gaan. 4. Maak een planning voor je posts Een van de gemakkelijkste manieren om ervoor te zorgen dat jouw content wordt gedeeld zoals gepland, is door een social media tool te gebruiken. Met deze tools kun je bijschriften schrijven, foto's en video's voorbereiden en berichten van tevoren plannen. Ze delen jouw content ook automatisch volgens schema en houden alle interacties en betrokkenheid voor je bij. Met tools voor het beheer van sociale media bespaar je daarnaast ook tijd. Denk aan Hootsuite, Sprout Social of Facebook Business Suite. 5. Analyseer jouw impact en resultaten Een van de belangrijkste onderdelen van social media marketing is om ervoor te zorgen dat jouw doelen behaald worden. Om dit te bepalen, moet je al je berichten op elk kanaal bijhouden. Je kunt dit doen door jouw social media-statistieken te bekijken en te beheren. Welke stappen volgde je zelf al voor jouw social media strategie? Door minimaal deze 5 stappen te hanteren kom je hopelijk een hele stap verder in het bereiken van jouw doelgroep en verspreiden van content via social media.