3 typen social media gebruikers
Social media gebruikers: de 3 belangrijkste types Iedereen gebruikt social media op zijn eigen manier. Gebruik jij je social media om foto’s en video’s te bekijken? Of juist om jouw eigen prachtige foto’s te delen met jouw netwerk? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je social media niet voor privézaken gebruikt, maar dat het voor jou meer een zakelijk platform is. Zo zijn er heel wat verschillende type social media gebruikers te onderscheiden. Hieronder deel ik 3 type gebruikers die je het vaakst tegenkomt: de stille gebruiker, de reactieve gebruiker en de creërende gebruiker. Lees snel verder! 1. Stille gebruiker Deze gebruikers zijn het minst actief op social media. Ze kijken bijvoorbeeld wel naar foto’s of video’s, maar zonder te reageren. Ze lezen productervaringen, maar zullen zelf geen comment of review achterlaten. Dit type gebruiker zal zelf dus geen informatie bijdragen of creëren op social media. 2. Reactieve gebruikers Dit zijn gebruikers die wel iets bijdragen. Ze zijn een stuk actiever dan een stille gebruiker. Ze reageren namelijk wel op foto’s, video’s en artikelen. Of ze dragen bij aan een discussie. 3. Creërende gebruiker Gebruikers die creëren zijn de meest actieve producenten van content. Of het nu gaat om het delen van eigen foto’s of het delen van merkgerelateerde content van een account dat ze volgen. Hoe kom je erachter welk type volgers je hebt? Het is erg handig om inzicht te hebben in jouw volgers. Maar hoe kom je erachter uit wat voor type gebruikers jouw following bestaat? Dit kun je vrij simpel achterhalen, namelijk door te testen met content.
  • Deel je een poll en krijg je van meer dan 50% van jouw volgers een reactie? Dan weet je dat een groot deel van jouw volgers mogelijk een reactieve gebruiker is. Dit kun je nog verder testen door een vraag te stellen waarbij jouw volgers actief een antwoord moeten typen. Krijg je hierbij net zoveel respons? Dan heb je echt te maken met reactieve gebruikers en misschien zelfs met creërende gebruikers.
  • Door een deel en win actie te doen kom je er ook snel achter of jouw following bestaat uit reactieve of creërende gebruikers. Delen ze jouw content? Dan zijn dit creërende gebruikers die graag content delen. Of reactieve gebruikers die echt heel graag iets willen winnen.
De stille gebruikers zijn wat lastiger te achterhalen. Logisch, want er zijn amper acties te analyseren. Maar dankzij bijvoorbeeld Stories kun je wel stille gebruikers traceren. Ze bekijken immers wel jouw Stories. Wat heb je aan deze inzichten over social media gebruiker? Wanneer je inzicht hebt in jouw type gebruikers, krijg je ook meer inzicht in het type content dat je kunt maken en posten.
  • Heb je wel veel volgers, maar weinig interactie? Dan is het de moeite waard om te proberen wat meer interactie te creëren. Bijvoorbeeld door content te delen in de vorm van een quiz. Het is mens eigen om te laten weten dat je iets weet. Op deze manier is het laagdrempelig om een antwoord te geven en wordt de stille gebruiker wat minder stil.
  • Heb je veel reactieve en creërende volgers? Dan weet je dat je win-acties kan delen en open vragen kan stellen aan jouw volgers. Zij zullen reageren en jouw content delen. Dit zorgt voor een hogere engagement met jouw huidige volgers, maar dit is ook een mooie manier om meer bereik te verkrijgen dankzij de gedeelde content.