buyer persona
Hoe maak je een buyer persona? Voordat je content gaat maken, is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wie jouw doelgroep is. Jouw doelgroep bestaat namelijk uit de groep mensen die je wilt aanspreken met jouw boodschap, product of dienst. Alleen zijn brede doelgroepen soms lastig te targeten, omdat een doelgroep niet altijd hoeft te bestaan uit exact dezelfde personen. Denk bijvoorbeeld aan een doelgroep als "vrouwen die geïnteresseerd zijn in beauty producten". Binnen deze doelgroep valt een koper die vooral geïnteresseerd is in een lage prijs, maar ook koper die eigenlijk wel meer wilt betalen als de productie duurzamer wordt. Het kan dan best lastig zijn om beide kopers op dezelfde manier aan te spreken. De oplossing: het maken van buyer persona's. Lees snel verder om meer te weten te komen over wat een buyer persona is, maar vooral ook hoe je deze zelf kan maken. Wat is een buyer persona? Een buyer persona is een fictief persoon die als het ware onderdeel uitmaakt van jouw doelgroep. Een buyer persona heeft een zeer gedetailleerde omschrijving die minimaal bestaat uit demografische gegevens, behoeften, uitdagingen en doelen. Op basis van deze informatie ontwikkel je content die echt goed aansluit en inspeelt op een specifieke persona. Welke informatie heb je nodig om een buyer persona te maken? Om een buyer persona te maken heb je basisinformatie als bijvoorbeeld leeftijd en woonplaats nodig. Maar bijvoorbeeld ook hoe iemand tegen een bepaald onderwerp aankijkt. Is een persona het erg eens of oneens met een bepaalde stelling? Ik zet hieronder op een rijtje welke informatie je allemaal nodig hebt om een persona te vormen. 1. Een fictieve naam Het klinkt misschien gek om een fictieve naam te bedenken voor een buyer persona. Maar het maakt het makkelijker om naar te refereren binnen bijvoorbeeld een marketingcampagne. Wanneer je meerdere persona’s hebt, is een naam ook erg handig om onderscheid te maken tussen verschillende buyer persona’s. 2. Demografische gegevens Dit zijn eigenlijk alle gegevens die je kunt verzamelen over een persoon. Zo bepaal  je het geslacht, de leeftijd, het beroep en eventueel de nationaliteit. Maar ook gegevens zoals woonplaats, iemands afkomst, eventuele godsdienst en hobby’s. 3. Achtergrondinformatie Breng in kaart wat voor opleidingen een buyer persona heeft afgerond en welke banen hij of zij heeft gehad. Iemand kan fulltime of parttime werken. Heeft een persona altijd in dezelfde branche gewerkt of juist niet? 4. Zorgen of problemen Waar maakt je persona zich zorgen om? Bijvoorbeeld over de juiste keuze maken tussen 2 producten. Schrijf alle mogelijke zorgen en twijfels op die bij de persona kunnen opkomen. 5. Mediagebruik Maar ook het mediagebruik is een belangrijk element om mee te nemen. Kijkt een buyer persona graag televisie of leest hij of zij vooral tijdschriften? En op welke momenten wordt dit gedaan? 6. Houding t.o.v. jouw merk Breng in kaart hoe tevreden jouw klanten zijn over geleverde diensten of producten van jouw bedrijf. Stel dat je wilt communiceren over de verhoging van prijzen van het product dat je verkoopt. Hoe zou een buyer persona hierop reageren? Is er vertrouwen in jouw product of dienst? Bepaal een schaal en geef aan hoe positief of negatief een persona denkt over jouw bedrijf. Hoe kom je aan informatie om een buyer persona te maken? Hier zijn verschillende manieren voor, namelijk door in je data te duiken en door je hierin te verdiepen aan de hand van het afnemen van interviews 1. Duik in je data Via Google Analytics of vergelijkbare analyse tools kun je verschillende data inzien over jouw buyer persona’s. Aan de hand hiervan kun je zien welk geslacht of leeftijdscategorie jouw klanten hebben. Maar ook dat 60% desktop gebruikt en 40% mobile om jouw website te bezoeken. Gebruik ook de informatie die je al hebt van bestaande klanten, bijvoorbeeld uit een CRM-systeem 2. Neem interviews af bij bestaande klanten Aan de hand van data uit Google Analytics en een CRM-systeem kun je beginnen met buyer persona’s opstellen. De volgende stap is het interviewen van een echte klant. Tijdens een interview kan je dieper ingaan op de inhoud dan wanneer je alleen naar de data kijkt. Hoe denkt een klant echt over jouw product of dienst? En hoe speelt het een rol in zijn of haar leven? Zo creëer je een realistisch beeld van je klant waarmee je de buyer persona nog gedetailleerder kunt omschrijven.