
Zoekintentie in SEO. Deze 4 vormen bestaan er
Om zoekintenties duidelijk in kaart te brengen, zijn er 4 soorten zoekintenties te onderscheiden. Hieronder leg ik per type zoekintentie uit wat de kenmerken zijn
1. Navigatie zoekintentie
Soms weet je gewoon waar je naartoe wilt. Zowel online als in het echt. Je weet dat je op zoek bent naar bijvoorbeeld Communicatiegoeroe of Instagram. Je weet niet exact de URL meer en typt de naam in in Google. Tada, daar zijn je zoekresultaten. Het kan ook zo zijn dat je op zoek bent naar een adres van een echte plek en zoekt op google naar op McDonald's.
2. Informatieve zoekintentie
Je kan zoeken naar informatie, omdat je iets uit moet zoeken. Denk aan vragen als: “ Hoe verzorg ik mijn kamerplanten?” “Wat is de hoofdstad van Duitsland?” Of “Hoe verwijder ik spinnen uit mijn kamer?” Je zoekt iets op, omdat je iets wilt leren. Je hebt dus geen intentie om achteraf een aankoop te doen.
3. Commerciële zoekintentie
Je hebt een commerciële zoekintentie, wanneer je nog niet klaar bent om iets te kopen, maar wel specifieke informatie aan het zoeken bent over bepaalde diensten of producten. Met deze intentie ben je bijvoorbeeld racefietsen aan het vergelijken met elkaar. Bij de ene webshop is de bezorging van een racefiets gratis en bij de andere weer niet. Wat ga je kiezen?
4. Transactionele zoekintentie
Je hebt deze intentie wanneer je echt klaar bent om een aankoop te doen. Hierbij gebruik je vaak zoekopdrachten met woorden als ‘kopen’, ‘prijs’ en ‘goedkoop’. Daarbij gebruik je vaak lokale zoekopdrachten zoals fietsverhuur Rotterdam. Vaak ben je hierbij ook op zoek naar een productpagina, met een duidelijke lay-out waarin de prijzen en aankoop button goed te vinden zijn.