Hoe ga ik te werk?
1. Wat is jouw doel?
Wil je vooral awareness creëren door te focussen op branding of jouw doelgroep overtuigen om een aankoop te doen door te focussen op het behalen van conversies? Door een duidelijk doel te stellen is het mogelijk om een gericht communicatieplan op te stellen.
2. Wat is jouw doelgroep?
Welke leeftijdscategorie, interesses en woonplaats heeft jouw beoogde doelgroep? Wat zijn hun uitdagingen? Hoe kom je aan deze informatie? Heb je de juiste data en analysetools tot je beschikking? Zijn er collega's die veel kennis hebben over jouw doelgroep? Al deze informatie gebruik ik om"persona's"te maken.
3. Welke boodschap?
Met welke boodschap kun je jouw doelgroep bereiken? Hoe spreek je jouw doelgroep aan? Welke tone of voice gebruik je? Wil je een serieuze boodschap overbrengen of juist jouw doelgroep uitdagen en ze aan het denken zetten?
4. Content
Met welke content ga je jouw doel behalen? Is dit een video, een infographic of een blog? Of is het een combinatie van deze middelen? Ik maak voor jou een duidelijk plan, zodat jij niet meer hoeft na te denken welk middel je het beste kunt gebruiken.
5. Kanalen
Ik focus met name op owned media, dus de kanalen waar je controle over hebt (denk aan blogs en landingspagina's op jouw website) en op social media kanalen. Ik onderzoek of jouw doelgroep vooral te vinden is op LinkedIn, Facebook, Instagram of TikTok. Earned media (zoals nieuwswebsites of blogs die naar jouw website linken) en paid media (het inzetten van advertenties) zijn overige opties die ik kan voorstellen om te gebruiken in jouw contentstrategie.
6. Frequentie
Het is belangrijk om duidelijk te maken hoe vaak je content deelt. Is het verstandig om dagelijks, wekelijks of maandelijks content te delen met jouw doelgroep? Welk tijdstip is verstandig? Dat zoek ik voor jou uit, dit testen en optimaliseer ik.
7. Interactie
Om interactie via jouw content te stimuleren, is het natuurlijk belangrijk om boeiende en relevante informatie te delen die inspeelt op de behoeften en interesses van je doelgroep. Daarnaast moedig je actieve betrokkenheid aan door vragen te stellen, oproepen tot discussie en het gebruik van call-to-actions. Hierdoor ben je niet alleen een zender, maar voer je ook een dialoog en vergroot je de kans dat je doelgroep reageert en zich betrokken voelt.