Hoe pak jij jouw communicatie aan?
Communicatieplan
Hoe communiceer je en wat wil je communiceren? Wanneer je communiceert is het van belang om je te verplaatsen in jouw doelgroep. Om effectief te communiceren moet je namelijk rekening houden met verschillende dingen, denk aan taalgebruik, uitdagingen en interesses. Ik maak een communicatieplan waarin staat hoe je dit het beste kunt doen.
- Uitdagingen doelgroep in kaart gebracht
- Doelstellingen duidelijk en meetbaar
- Middelen en boodschappen heldergeformuleerd
Op aanvraageenmalig
Inclusief communicatieplan
Hoe communiceer je inclusief? En hoe ga je om met diversiteit? Het is heel belangrijk om een open en respectvolle communicatie te hebben met andere mensen. Of het nu gaat om de samenwerking met collega's, het aanspreken van een vreemde of het maken van vrienden. Het is goed om diversiteit te omarmen en te leren hoe je inclusiever kunt communiceren.
- Uitdagingen van een diverse doelgroep in kaart gebracht
- Doelstellingen duidelijk en meetbaar
- Middelen en boodschappen heldergeformuleerd
Op aanvraageenmalig
Hoe ga ik te werk?Om effectief te communiceren moet je rekening houden met verschillende zaken. Denk aan hoe je jouw doelgroep gaat bereiken, met welke boodschap en op welke manier je dit communiceert. Ik maak voor jou een communicatieplan, zodat jij weet hoe je dit het beste kunt doen! Mijn communicatieplan bestaat uit minimaal de volgende 7 onderdelen:
1. Analyse
De eerste stap is om te analyseren wat de huidige situatie is van jouw bedrijf. Dit kan ik achterhalen door een interne analyse, een externe analyse en een SWOT-analyse te doen.2. Probleemstelling
De inzichten uit de analysefase verwerk ik in een probleemstelling. Waarom stel je dit plan op? Welk communicatieprobleem probeer je op te lossen? Dat maak ik helder voor je!3. Doelstellingen
Om de juiste doelstellingen in een communicatieplan op te nemen, zal ik eerst een grondige analyse van jouw bedrijfsdoelen moeten uitvoeren.4. Doelgroep
Het bepalen van een doelgroep in een communicatieplan is een belangrijke stap, omdat het de basis legt voor het ontwikkelen van gerichte en effectieve communicatiestrategieën.5. Boodschap
Ik geef voorbeelden van wat je zou kunnen communiceren met jouw doelgroep en doelstellingen in mijn achterhoofd.6. Communicatiemiddel
Ik geef advies over welke communicatiemiddelen je kunt gebruiken om jouw boodschap te verspreiden. Bijvoorbeeld via online kanalen zoals je website en social media of offline middelen zoals flyers of evenementen. Dit doe ik door eerst te analyseren op welke kanalen jouw doelgroep het meest actief is en wanneer je hen het beste kunt bereiken.7. Communicatiematrix
Ik geef advies over welke communicatiemiddelen je kunt gebruiken om jouw boodschap te verspreiden. Bijvoorbeeld via online kanalen zoals je website en social media of offline middelen zoals flyers of evenementen. Dit doe ik door eerst te analyseren op welke kanalen jouw doelgroep het meest actief is en wanneer je hen het beste kunt bereiken.