6 kenmerken van goede copywriting
6 kenmerken van goede copywriting Goede copywriting bestaat uit geschreven woorden die een lezer aanspreken en als geheel een duidelijke boodschap vormen. Het is een zeer belangrijke tool die marketeers gebruiken om mensen een actie te laten ondernemen nadat ze de tekst hebben gelezen. Copywriters schrijven dit soort teksten en proberen mensen te laten voelen, denken of reageren op een tekst. Wat is hun doel? Mensen raken met een pakkende tekst of slogan. Een goede copywriter zorgt ervoor dat mensen worden aangesproken en dat zij de tekst onthouden. Op deze manier zullen mensen het merk eerder opzoeken via Google of een bedrijf gaan volgen om op de hoogte te blijven. Maar wat zijn de kenmerken van goede copywriting? Dat lees je in dit artikel! 1. Het kantelt het perspectief van een lezer Soms heeft een tekst een kleine verschuiving in perspectief nodig om de aandacht te trekken. We zijn zo gewend geraakt aan marketingberichten, dat we ze niet eens meer bewust zien en zelfs blokkeren. Een van de krachtigste dingen die een copywriter kan doen, is hier doorheen breken met een onverwachte aanpak. Elk verhaal heeft een groot aantal invalshoeken. Het is de taak van een copywriter om precies die invalshoek te vinden die resoneert met de doelgroep. 2. Er worden verbindingen gemaakt Stel dat je een advertentietekst moet schrijven voor een nieuw paar hardloopschoenen. Er komen direct een aantal associaties in je op. Je zou kunnen schrijven over de elasticiteit van de schoenzool of over hoe licht het ontwerp is. Dit zijn belangrijke USP’s van sneakers toch? Je kan dat ook helemaal opzij zetten en in plaats daarvan de verbinding leggen tussen het product en de ervaring die de doelgroep heeft bij een hardloopschoen. Hardlopen kan een connectie hebben met eenzaamheid, vrede en het herstellen van gezond verstand in een anders hectisch leven. 3. Er is een duidelijke lead De lead is de vaak schuin- of vetgedrukte samenvattende inleiding in het begin van een tijdschrift- of krantenartikel. In een paar zinnen wordt de essentie en de inhoud van het artikel samengevat. De laatste zin is vaak een prikkelzin, de bron of een verwijzing met de actualiteit. Het doel is om de lezer te prikkelen om verder te lezen, maar ook het artikel samen te vatten en een korte inleiding te geven op wat er zal volgen. Het doel van de eerste regel is om jouw doelgroep de tweede regel te laten lezen, enzovoort. Kortom, als de eerste regel jouw lezers niet boeit, is alles verloren. 4. Er is geluisterd naar de behoeftes van de doelgroep Om jouw doelgroep aan te spreken, is het belangrijk dat je eerst goed naar ze luistert. Wat zijn hun behoeften en verlangens? Luister daarnaast goed naar de taal die ze gebruiken. Wanneer een copywriter dit toepast in een tekst, spreekt dit jouw doelgroep meteen aan. 5. Weinig jargon en hyperbolen Baanbrekend. Revolutionair. De oplossingen voor bedrijven. Best practices uit de hele branche. Ben ik je al kwijt? Wanneer schrijvers moeite hebben om over te brengen wat echt speciaal is aan hun bedrijf, product of dienst, vallen ze soms terug op jargon of hyperbool om hun punt te onderstrepen. De waarheid is dat goede copywriting niet mooi ingepakt hoeft te worden. Goede copywriting moet de lezer in menselijke termen aanspreken. Dit wil niet zeggen dat je nooit prijzen of trots mag zijn op prestaties. Wees gewoon direct in de manier waarop je die prestatie uitlegt. 6. Kort maar krachtig Een goede copywriter komt meteen ter zake in een tekst. Dat betekent ze bepaalde zinnen schrappen en soms opnieuw formuleren om directer te zijn. Hoe verwijder je overtollige woorden uit je tekst? Dit bestaat uit oefenen en weten waar te knippen. Denk maar aan deze lange zin: "De reden waarom hij de vergadering niet kon bijwonen, was omdat hij ziek was." Of de korte versie: "Hij kon de vergadering niet bijwonen omdat hij ziek was."